اعتکاف
اهمیت اعتکاف
درباره اهمیت اعتکاف و چگونگى آن توضیح دادم...مطالعه کنید
«وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْعاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ » ؛ «و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا براى طوافکنندگان و مجاوران و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه کنید» بقره (2 )، آیه 125..
اعتکاف، در لغت به معناى توقف در جایى است و در اصطلاح فقه، عبارت است از: «ماندن حداقل سه روز در مسجد، به قصد عبادت خداوند، با شرایطى خاص».
مراسم اعتکاف، به زمان حضرت ابراهیم(ع) بر مىگردد و بعد از او در بعضى از شریعتها و در زندگى برخى از صالحان - از جمله حضرت مریم و زکریا به چشم مىخورد. با ظهور دین اسلام این امر، شکل تازهاى به خود گرفت و در میان مسلمانان به عنوان یک عبادت مستحب با آداب و شرایط خاص، رایج شد.
اعتکاف عبادتى است که استحباب و فضیلت فراوان دارد و صفاى خاصى به روح و جان مىبخشد. پیامبراسلام(ص) همه ساله در ماه رمضان - به ویژه دهه آخر آن اعتکاف مىکرد و دستور مىداد رختخوابش را برچینند و چادرى در مسجد بر پا کنند و همیشه مىفرمود: «ده روز اعتکاف در ماه رمضان، برابر با دو حج و دو عمره است». «اِعْتِکافُ عَشْرٍ فى شَهْرِ رَمَضانَ یَعْدِلُ حَجَّتَیْنِ وَ عُمْرَتَیْنِ»: وسائل الشیعة، ج 10، ابواب الاعتکاف و اللمعةالدمشقیه، کتاب الاعتکاف.
اعتکاف حکمتها و فواید فراوانى دارد که بخشى از آنها عبارت است از:
الف. ایجاد زمینه مناسب براى اندیشه و تفکر و خردورزى ؛
ب. فراهم آمدن زمینه توبه و بازگشت ؛
ج. فراهم شدن فرصت نیایش، نماز و تلاوت قرآن ؛
د. به وجود آمدن دورهاى کوتاه براى محاسبه نفس و خودسازى که حداقل سه روز طول مىکشد و انسان را از حاکمیت غریزهها، عادتها و اشتغالات معمول زندگى آزاد مىسازد.
در زمینه اعتکاف توجّه به چند امر ضرورى مىنماید:
1. اصل اعتکاف مستحب است ؛ ولى گاهى به واسطه نذر، عهد، قسم و مانند آن واجب مىشود.
2. اعتکاف باید در یکى از مساجد چهارگانه و یا در مسجد جامع شهر باشد و در غیر آن صحیح نیست مسجد جامع مسجدى است که اقشار مختلف مردم در آن شرکت مىکنند و اختصاص به محله یا صنف خاصى ندارد. مساجد چهار گانه عبارت است از: مسجد الحرام، مسجد نبوى (مدینه )، مسجد کوفه و مسجد بصره..
3. حداقل اعتکاف سه روز است و کمتر از آن صحیح نیست ؛ ولى بیش از آن اشکال ندارد.
4. این عبادت را مىتوان به نیابت از مردگان انجام داد.
5. اعتکاف زمان خاصى ندارد و در هر زمان که روزه صحیح باشد، اعتکاف نیز صحیح است. بنابراین کسى که نمىتواند روزه بگیرد (مانند مسافر، مریض، حائض و کسى که به عمد روزه گیرد ) ؛ اعتکافش صحیح نیست. بهترین زمان براى انجام دادن آن، ماه رمضان و دهه آخر آن است.
6. اگر اعتکاف با حق شوهر منافات داشت، با اجازه او باشد.
7. اگر اعتکاف باعث اذیت و آزار پدر و مادر شود، با اجازه آن دو باشد